Nyhedsoverblik

Tallene er svære på dansk

At tale med kunderne i telefonen – og blive stærkere på tallene. Det er to af de konkrete mål for Bianca Chereches og Iulia-Maria Comandaru, som hver uge får halvanden times danskundervisning på deres arbejdsplads.

De to rumænere er ansat hos Kemi-tech i Hedensted, som laver kemisk behandling til vandførende systemer i f.eks. kedelanlæg eller fjernvarmeanlæg. Her har de, på linje med virksomhedens syv øvrige ansatte, en varieret hverdag – hver tirsdag afbrudt af 90 minutter i enrum med underviser Iben Laursen fra Sprogcenter Midt.

Iben Laursen tager udgangspunkt i Kemi-techs egen hverdag; f.eks. ved at læse sikkerhedsskilte eller andre retningslinjer. Hun forklarer:

-Kemi-tech har beskrevet mange ting på skrift, og det gør det lettere at finde relevante emner. F.eks. er det skrevet ned, hvordan adfærden skal være i produktionen, hvad man skal være opmærksom på ude på lageret, eller hvordan hygiejnereglerne er, når man forlader laboratoriet.

Dansk er svært
For Bianca og Iulia er undervisningen både relevant og givende.

-Jeg synes især tallene er svære på dansk, fordi I siger enerne før tierne; altså to-og-fyrre. Det er omvendt på rumænsk, og det skal jeg virkelig vænne mig til. Men det er vigtigt, fordi alle vores produkter har numre, som vi bruger ved bestillinger, siger Iulia, der har boet i Danmark et år og arbejdet hos Kemi-tech siden august. Hun går også på FVU trin 2 på Sprogcenter Midt, og dansktimerne i arbejdstiden supplerer klasseundervisningen helt perfekt:

-Dansk er svært at udtale, og ordstillingen er lidt mærkelig. Men det går bedre hele tiden med at snakke – det værste ved at forstå dansk er, at mange snakker ret hurtigt, siger hun.

Bianca har boet i Danmark siden 2013 og har også gennemført alle relevante danskkurser. Hun forstår stort set alt, men skal især vænne sig til at tale mere dansk.

-Jeg modtager ordrer i telefonen, skriver følgesedler og bekræfter ordrer. Det går generelt fint, men jeg skal bruge sproget mere, også i hverdagen. Vi taler kun dansk på jobbet, også med hinanden, men vi støder alligevel tit på ord, vi ikke kender, siger hun.

En udfordring for de to rumænere er også at blive mere integrerede i Hedensted, hvor de bor og deler hus med tre andre rumænere.
-Vi har i undervisningen talt meget om, hvad vi kunne gå til i fritiden, så vi kommer ud og taler med andre end kollegerne. Vores naboer besøger os gerne, men jeg har f.eks. også mødt andre, fordi jeg maler lidt og bl.a. har været med på et julemarked, siger Bianca.

Fælles ansvar
Undervisningen på Kemi-tech fortsætter foreløbig til påske, og Iben Laursen bruger bl.a. app’en WhatsApp som værktøj. Bianca og Iulia får hjemmearbejde, og via WhatsApp kan læreren sende f.eks. lydfiler, de skal lytte til og øve sig på. Samtidig bruger de selv WhatsApp til at indsamle sprog, lyd og billeder fra deres hverdag, som efterfølgende bliver brugt i undervisningen. På det måde bliver det et fælles ansvar at skaffe materiale til undervisningen, og det giver Bianca og Iulia en større sproglig opmærksomhed.

Undervisningen virker
Administrationschef Pia Henriette Olsen tror på, at undervisningen nok skal rykke de to medarbejdere sprogligt:

-For os er det vigtigt at få dem til at tale mere dansk – også smalltalk i kantinen. Mit indtryk er, at de får mange nye redskaber, de kan bruge, og at de er gode til at lave deres hjemmearbejde, så de får nogle ideer til, hvad de selv kan gøre bagefter.

Jeg håber også, at de bliver en del af det lokale liv, for det er vigtigt at høre og lære dansk på flere måder. Der er så mange nuancer og så mange emner i sproget, som de ikke fanger på arbejdspladsen, og jo flere de taler dansk med, jo bedre kommer de til at klare sig, siger hun.

Iulia-Maria Comandaru og Bianca Chereches


mar, 2019

Tags: