Nyhedsoverblik

Ny hverdag med virtuelt dansk

Mens Danmark i starten af marts 2020 lukkede ned på grund af Corona-pandemien, åbnede Sprogcenter Midt for online undervisning og virtuelle mødesteder for sprogcentrets kursister og undervisere. Og derfor mødes iranske Bahareh Khaki og tyske Olga Osadko nu med hinanden og deres undervisere i Google Classroom og til videomøder. Og erfaringen er, at hverdagen og danskindlæringen i de virtuelle rum fungerer godt.

Mens sprogcentrets lokaler i Silkeborg ligger øde hen, sidder Bahareh Khaki klar ved computeren hjemme i Sorring og venter på besked fra sin underviser. Hun går normalt til dansk på Sprogcenter Midt i Silkeborg tirsdag og onsdag, men i de sidste 14 dage har hun modtaget undervisning online derhjemme.

-Vi lærer dansk online nu, og det er meget spændende. Vi får for eksempel opgaver i skrivning, lytning og mundtlige opgaver, og underviserne er meget hurtige til at give feedback.

-I begyndelsen kunne jeg ikke lide de virtuelle videomøder, fordi jeg syntes, at jeg ikke kunne snakke så godt, men nu kan jeg bedst lide lige netop de møder, fordi jeg kan mærke, at jeg bliver bedre til dansk.

Men hverdagen har egentligt ikke ændret sig så meget for Bahareh Khaki, for hun plejer alligevel at lære dansk online hver dag.

– Jeg laver opgaver online hver dag nu. Men det gjorde jeg også før, fordi det er meget vigtigt for mig at lære godt dansk, så jeg kan tage en uddannelse i Danmark, siger Bahareh Khaki.

Papirløst kontor
For Olga Osadko fra Bahareh Khakis hold har hverdagen derimod forandret sig meget.

– Min hverdag har ændret sig markant de sidste 14 dage, fordi vi er flyttet i sommerhus i Hvide Sande. Her har jeg stadig mulighed for at lære dansk online, og bagefter kan jeg gå en tur på stranden og få noget frisk luft. Og så er det jo behageligt at lære dansk derhjemme, fordi jeg kan tage en kop kaffe eller te og sidde i sofaen imens, og det er meget hyggeligt. En anden fordel er, at Google Classroom er ligesom et papirløst kontor, og det er godt for miljøet.

-Det er praktisk, at jeg for eksempel kan lære dansk på stranden, fordi jeg ikke behøver at medbringe papirer, men blot kan åbne Google Classroom på min telefon.

Savner det sociale samvær
Men der er også ulemper ved, at undervisningen kun foregår online. Bahareh Khaki savner blandt andet det sociale samvær med de andre kursister på holdet.

-Selvom der er mange fordele ved onlineundervisningen i denne krisetid, hvor vi skal holde afstand til hinanden, så kan jeg bedre lide at komme på sprogcentret, fordi der er et rigtig godt undervisningsmiljø. Og jeg savner kontakten med mine holdkammerater, fordi vi kan snakke og diskutere og hjælpe hinanden . Det er meget motiverende for mig. Herhjemme kan det godt blive lidt kedeligt.

Olga Osadko er enig med Bahareh Khaki i, at det er bedst at møde på sprogcentret, fordi det også er meget vigtigt for hende med det sociale og kontakt med de andre kursister. Det at kunne snakke om tekster og metoder med hinanden hjælper meget, når man skal blive dygtig til dansk.

Drevet af relationer
Olga Osadkos og Bahareh Khakis lærer, Mette Villadsgaard Toft, synes også, at onlineundervisningen fungerer godt, selvom det hele var noget specielt i starten, fordi undervisningssituationen og læringsrummet blev vendt lidt på hovedet og skulle tænkes anderledes.

-Det var anderledes i starten, fordi mødet med kursisterne og den umiddelbare respons jo ikke var der på samme måde som før. For mig, som underviser, er relationen til kursisterne vigtig og en afgørende forudsætning for at lære godt. Så derfor var det vigtigt hurtigt at få stablet relationerne på benene igen – på en anden måde end tidligere. Nu “mødes” vi til undervisningsopstart med et “godmorgen”, og kursisterne skriver til mig, mens vi er online i løbet af dagen og stiller og svarer på spørgsmål, så det er lidt ligesom at have mange samtaler kørende på samme tid. Jeg tilstræber at svare med det samme, så kursisterne føler sig set, selvom de møder mig online. Altså ligesom vi ville gøre i klasseværelset på sprogcentret. Det, tror jeg, er vigtigt i forhold til at fastholde og motivere kursisterne.

Stejl læringskurve
Mette Villadsgaard Toft fortæller, at Sprogcenter Midt allerede har arbejdet med onlineundervisning før Corona-pandemien, og at det har været en klar fordel for både undervisere og kursister i denne tid.

-Jeg synes, at sprogcentret har været godt gearet til opgaven, da vi har arbejdet med digital læring længe, og fordi mange af vores materialer ligger online. Det er en stor hjælp.

-Og så har vi også en god kultur, hvor vi kan dele vores metoder og materialer med hinanden – og jeg oplever, at den kultur kun er blevet bedre den senere tid. Der har været en stejl læringskurve for os alle som undervisere, og vi har alle rykket os meget. For når man bliver kastet ud i noget, så bliver man nødt til at få det til at fungere – og det gør det i hvert fald.

Og det er Olga Osadko og Bahareh Khaki helt enige i.

-Nu hvor situationen er så alvorlig, så er det en stor fordel, at vi kan fortsætte med at lære dansk på denne virtuelle måde, også selvom vi savner vores holdkammerater, slutter Bahareh Khaki.

 

 

Bahareh Khaki

Olga Osadko


apr, 2020

Tags: