Nyhedsoverblik

Holdånd og dansk i Spillehallen

Siden februar 2019 har en lille gruppe medarbejdere fra Østeuropa lært dansk på deres arbejdsplads, Spillehallen i Viby. Og det har været en gevinst for både medarbejdere og virksomhed.

Hos Spillehallen i Viby, der laver onlinespil og spil til spillemaskiner, er arbejdssproget engelsk, men der er også danskere i virksomheden, og derfor har de østeuropæiske medarbejdere brug for at kunne snakke dansk i pauserne. Så da en gruppe medarbejdere henvendte sig til deres leder, Søren Thygesen, med et ønske om at blive bedre til dansk, valgte han at imødekomme deres behov. Han kontaktede derfor Sprogcenter Midt i Skanderborg, som siden har stået for undervisningen i Spillehallen en gang om ugen. Søren Thygesen fortæller:

– Først og fremmest var min motivation drevet af, at medarbejderne kom og spurgte, om der kunne gives noget danskundervisning, og om Spillehallen kunne hjælpe med at facilitere det. Og det syntes jeg, var en god ide, fordi der både var noget teambuilding i det og samtidig kunne det støtte medarbejdernes integration i det danske samfund.

Og undervisningen er blevet godt modtaget af medarbejderne, der virkelig har givet den en skalle og har haft en fantastisk progression. En af deltagerne på kurset, spilprogrammør Paul Alexandru Cojan, kan tydeligt mærke, at han er blevet mere sikker på dansk i løbet af kurset. Paul fortæller:

– Jeg kan helt klart mærke, at jeg er blevet bedre til dansk, og jeg føler mig mere sikker nu. Før kunne jeg godt forstå mine kolleger og mine venner, men det var ikke så nemt for mig at snakke på dansk, og jeg ville hellere skifte til engelsk, men nu er det blevet meget bedre, og jeg føler mig bedre tilpas.

I de sidste måneder er undervisningen foregået online på grund af Covid19, men det har kun været en fordel for Spillehallens medarbejdere, der trives som fisk i vandet på en computer og for underviseren, der let har kunnet niveaudele og tilpasse opgaverne til de enkelte kursister.

– Onlineundervisningen under Covid19 fungerede fint, fordi vi alle sammen er gode til at arbejde med computere, så det er nemt for os at lave opgaver og at finde vores ting online, siger Paul Alexandru Cojan.

Men undervisningen fungerede også rigtig godt, da det foregik på virksomheden, for ifølge Paul Alexandru Cojan, er det også vigtigt at mødes fysisk om undervisningen og en fordel at lære dansk sammen med sine kolleger:

-Det var sjovt at lære dansk sammen en gang om ugen og at lave opgaver og ting sammen med sine kolleger. Vi havde det godt sammen, når vi studerede og prøvede at lære mere, og det styrkede også arbejdsfællesskabet, understreger Paul Alexandru Cojan.

Underviser Sys Martha Kastrup er enig med Paul Alexandru Cojan og supplerer:

– Fordelen ved onlineundervisningen er, at medarbejderne til en vis grad selv kan vælge, hvornår de vil fordybe sig, men den kan ikke erstatte det sociale aspekt og de fælles oplevelser, vi har haft sammen i den fysiske undervisning.

Søren Thygesen er heller ikke i tvivl om, at danskkurset har haft en positiv betydning for Spillehallens medarbejdere og for virksomheden. Han siger:

– Medarbejderne har været glade for kurset, og som virksomhed tror jeg, vi har fået en mere loyal medarbejderskare. Det er min klare fornemmelse, at der er kommet en holdånd og en følelse af, at virksomheden tager hånd om dem, så på den måde har det givet en tættere tilknytning til virksomheden.

Søren Thygesen tilføjer, at medarbejderne har været meget selvkørende i forhold til kurset, og at samarbejdet med Sprogcenter Midt har fungeret godt.

– Samarbejdet med sprogcentret har fungeret helt upåklageligt. Sprogcentret og underviseren har selv stået for alt, uden at jeg skulle være mellemled i logistikken, og det er en væsentlig faktor for lederen i sådan en mellemstor virksomhed som vores. Så jeg kan helt sikkert anbefale Sprogcenter Midt til andre virksomheder. Jeg kunne sagtens have fået mere fra sprogcentret, hvis jeg havde haft et ønske om det, for eksempel at følge forløbet tættere med flere evalueringer, men jeg har valgt at lade det være helt op til medarbejderne. Og det har bare kørt gnidningsløst, konstaterer Søren Thygesen.

Søren Thygesen

Paul A. Cojan


jun, 2020

Tags: