Nyhedsoverblik

Engagement er nøglen

Engagement er nøglen til dansk hos Kloster A/S

En engageret arbejdsgiver giver motiverede medarbejdere. Det gælder også, når medarbejderne skal lære dansk.

Fire rumænske ansatte hos transport- og stevedorevirksomheden Kloster A/S i Løsning har siden sommerferien udgjort et lille specialhold på Sprogcenter Midt. De får danskundervisning i arbejdstiden tre halve dage om ugen, mens de passer deres job på værkstedet og bag rattet. For Kim Frank Nielsen fra Kloster A/S er det helt logisk at hjælpe rumænerne i gang med det danske sprog:

-Vi manglede simpelthen folk til værkstedet og dygtige chauffører. Lidt af omveje kom vi i forbindelse med to af dem, og i sommerferien havde de hver en kammerat med herop, siger Kim Frank Nielsen, der til daglig har ansvar for bl.a. sikkerhed og arbejdsmiljø hos Kloster A/S.

Han understreger, at de fire udlændinge – to mekanikere og to chauffører – arbejder på præcis samme vilkår som resten af de knap 100 ansatte i virksomheden.

-Fra begyndelsen gjorde vi det desuden klart, at det var et krav fra vores side, at de lærte dansk. Selvom du kommer et stykke vej med engelsk, er der stadig en del dialog med kolleger og kunder, som kun foregår på dansk – og det skal de kunne.

Jeg tror nok, at vores krav kom lidt bag på dem, men de har taget godt imod udfordringen, siger Kim Frank Nielsen.

Dansk på værkstedet

De to rumænere på værkstedet, Catalin ”Kaj” Moldoveanu og Adrian-Cristian Toma, er glade for deres nye hverdag og den opbakning, de har mærket fra deres nye arbejdsgiver.

-Det kan godt være lidt hårdt at nå begge dele, men det er også afvekslende. Og så hjælper det, at de andre på værkstedet taler dansk til os, siger ”Kaj” Moldoveanu, som ellers kan bruge sine engelske gloser, hvis kommunikationen går i hårdknude.

Adrian-Cristian Toma taler ikke engelsk og er derfor ekstra motiveret for at lære det danske sprog.

-Udtalen er svær og meget anderledes end rumænsk. Det tager tid at lære. Og så er ordenes rækkefølge i sætningerne også meget forskellig, konstaterer han, der føler at han lærer nye ord hver eneste dag.

Deres undervisning er målrettet mod generelt hverdagsdansk, men mange af fagudtrykkene fra værkstedet har allerede sneget sig ind i ordforrådet; f.eks. ”gravemaskine”, ”skifte hjul” og ”reparationer”.

-For os er det vigtigt at vise rumænerne, at vi gerne vil beholde dem – og når vi stiller krav om at lære dansk, må vi også hjælpe dem med at lære det. Selvfølgelig er det også en fordel, at de er fire og kan støtte hinanden, siger Kim Frank Nielsen, der mener, at sproget ikke er den eneste store udfordring:

-Det er tydeligt, at de har skullet vænne sig til den flade danske struktur på arbejdspladsen, hvor man er dus med chefen og hierarkiet er usynligt. Det er en stor forskel fra den kultur, de kommer fra, siger han.

En særlig model

Elna Leth Pedersen, der er afdelingsleder for erhverv på Sprogcenter Midt, understreger, at Kloster-løsningen er speciel og ikke en model, der bare kan overføres på andre virksomheder. Men hun er glad for løsningen:

-Vi har fra begyndelsen mærket et stort engagement og en stor motivation fra arbejdsgiveren, og det smitter i dén grad af på kursisterne, som altid møder positive og motiverede. Fordi de kun er fire, bliver forløbet ekstra intensivt, og så hjælper det også, at det er en homogen gruppe på et jævnbyrdigt niveau, siger hun.

-Det er et ambitiøst uddannelsesforløb, hvor kursisterne i løbet af kort tid skal lære at samtale om konkrete og almindelige hverdagsforhold, herunder særligt i situationer på arbejdspladsen. Motivationen er i top og vi er derfor forhåbningsfulde og forventer, at kursisterne kan nå de mål, vi i fællesskab har sat, siger Elna Leth Pedersen.


nov, 2017