Nyhedsoverblik

Dansk hos Dansand giver en sikker hverdag

Plukkelister og viklemaskiner, big-bags og montagesedler. Det er ikke ord, de fleste danskere bruger ret tit, men de er en fast del af arbejdsdagen hos Dansand ved Addit mellem Horsens og Silkeborg. Her har Idriss Atto og Alo Hussein arbejdet i knap to år, og de er i fuld gang med at lære dansk på arbejdspladsen.

Hver fredag bruger de et par timer sammen med underviser Kirstin Sander Jacobsen, og der er særligt fokus på det sprog og de udtryk, der er en del af arbejdsdagen.

-Nogle faste, grundlæggende og dagligdags vendinger hører med, så det er lettere for dem at tale med kolleger i kantinen, men vi søger hele tiden at sætte undervisningen i forhold til jobbet og de daglige opgaver, siger hun.

Idriss og Alo har nydt godt af undervisningen.

-Vi har selv ansvar for mange opgaver hver dag. Vi får en plukkeliste, når der skal fyldes en lastbil, eller en liste over opgaver ved sækkemaskinen. Det var svært i begyndelsen med alle de forskellige varenumre, men i dag klarer vi os selv meget af tiden, siger Alo Hussein.

Både han og Idriss indrømmer gerne, at de undervejs i oplæringen har begået fejl, men der bliver færre og færre af dem – og kollegerne bakker dem godt op.

-Jeg er blevet bedre til at spørge ”Vil du sige det igen?”, hvis jeg ikke forstår beskeden, men ellers klarer vi os selv hver dag. Det er alt fra at pakke lastbiler til at køre truck og fylde sække, og vi har lært alle de koder, der hører sammen med produkterne, fortæller Idriss Atto.

Telefonen er et vigtigt redskab
I hverdagen er deres telefon et vigtigt redskab på flere måder.

-Hvis jeg er i tvivl om noget ved en maskine – eller den har problemer – tager jeg et billede af det, og viser det til min kollega. Så kan han hurtigere hjælpe, for vi skal også være effektive, siger Idriss.

Telefonen bruger Kirstin Sander Jacobsen også til at give lektier for. Hun har lagt små optagelser ind via en app, som de kan høre og gentage. Emnerne spænder vidt; fra sikkerhed på arbejdspladsen over kilo og kilometer til at fortælle om deres egen bil.

-Jeg hører dem derhjemme to-tre gange om ugen, og det hjælper virkelig. Men det er stadig lettest at forstå kollegerne, når vi sidder sammen to og to. Når vi sidder alle i kantinen, kan det være svært at følge med, for de taler alle sammen hurtigt, siger Alo.

Sikkerheden er vigtig
Sikkerheden er vigtig på Dansand, og derfor har sikkerhedschef Morten Grundvad været på besøg ved undervisningen. Han var meget tilfreds med, hvor meget Idriss og Alo havde forstået, for netop sikkerheden var en meget væsentlig grund til, at Dansand overhovedet valgte at tilbyde danskundervisning, siger produktionschef Jesper Christensen:

-Vi skal være sikre på, at vores ansatte forstår både personlige og kollektive beskeder, samtidig med at de kan være med i det sociale. Både Idriss og Alo har gjort store fremskridt, de er selvkørende i hverdagen, og sproget fungerer bedre og bedre. De har både lært nogle grundlæggende vendinger og en masse tekniske udtryk, der har med maskiner og sikkerhed at gøre, så på den front har vi allerede fået meget ud af undervisningen, siger han.

Han tilføjer, at firmaet en kort overgang overvejede at oversætte instruktionerne til arabisk.

-Men det var Idriss og Alo slet ikke interesserede i, og jeg er helt enig. Skiltene skal være på dansk eller som symboler, alle kan forstå – også dem, der kommer ind på virksomheden udefra, f.eks. udenlandske chauffører.

Torsdag 7. februar er der i øvrigt ”Sikker Adfærds-aften” på Dansand, hvor alle 37 ansatte møder op – sammen med Kirstin Sander Jacobsen, der fungerer som oversætter, hvis der smutter en pointe eller to.

Godt samarbejde
Jesper Christensen har været glad for samarbejdet med Sprogcenter Midt om opgaven:

-Kirstin har formået at tilpasse undervisningen, så den virkelig vedrører nogle aktuelle ting i hverdagen. Det betyder, at sproget kan bruges med det samme, og vi har hele vejen igennem haft en god dialog, siger produktionschefen.

Idriss Atto og Alo Hussein, Dansand


feb, 2019

Tags: , ,