Dansk er en stor fordel i hverdagen

At være dygtig til at gøre rent er ikke nok. Kunderne forventer, at medarbejderne taler dansk – og samtidig er det en stor fordel for os i hverdagen, at vi kan kommunikere effektivt med den enkelte medarbejder, når vi skal forklare og formidle opgaver.

Det siger serviceleder Anitta Blom fra Rengøringskælderen. Skanderborg-firmaet har dette efterår 11 udenlandske medarbejdere på skolebænken hos Sprogcenter Midt, og mandagsundervisningen er blevet taget godt imod.

-Arbejdsplanen er udmærket, men man forstår ikke altid det hele, og Google Translate er for usikker. Her på kurset får vi hjælp til at forstå tingene bedre. Måske er et af problemerne i hverdagen, at man tænker for meget, i stedet for bare at snakke, siger Josip Tvrdinic.

Han har arbejdet i firmaet i fire år og får fortsat danskundervisning på Sprogcenter Midt i sin fritid.

Som rengøringsassistent arbejder man ofte alene enten hos erhvervskunder eller i hjemmeplejen, og der er derfor ikke umiddelbart en kollega, man kan spørge.

-For mig er det en stor fordel at få hjælp til at skrive dansk og bruge de rigtige ord. Mange beskeder står på arbejdsplanen eller i en sms, så jeg skal kunne stave og skrive rigtigt, og det er også vigtigt at blive forstået ude hos kunderne, siger Sawsan Mohmed.

Hun stammer fra Tunesien og arbejder primært i hjemmeplejen. Hun har ikke tidligere gået i sprogskole, men mestrer allerede det danske sprog fornuftigt. Alligevel er hun meget glad for den ugentlige undervisning her i efteråret – også fordi hun lærer sine kolleger bedre at kende.

Det samme er Bozica Capan, der allerede har gennemført en PD2 på sprogcentret:

-Min mand og jeg regner med at bo i Danmark resten af livet, så selvfølgelig skal vi lære dansk, så godt vi kan. Danskerne vil gerne tale engelsk, og det kan også hjælpe lidt, men når vi vil bo her, skal vi tale dansk – og kurset hjælper virkelig, fastslår hun.

Hun fortsætter:

-Jeg gør bl.a. rent på kontorer, og også om aftenen kan folk sidde og arbejde. Så er det godt at kunne tale lidt med dem.

Underviser Sys Kastrup har kunnet konstatere, at mundtligt er de fleste af kursisterne ”godt med”, men når man ofte kommunikerer via sms i hverdagen, kan selv små stavefejl være forvirrende. Derfor er den skriftlige dansk også vigtig.

-Nogle gange får de en sms med flere spørgsmål. De skal have en teknik til at svare korrekt på det hele, så beskeden også bliver forstået af modtageren, siger hun og tilføjer:

-Hele kurset bærer præg af stor motivation og højt humør. Alle ser det som noget positivt at lære mere dansk, de kan bruge i arbejdsdagen, og det er let at mærke, at undervisningen er relevant. Samtidig er det tydeligt, at de sætter pris på at mødes som kolleger, siger hun.

Det er også et vigtigt formål, siger Anitta Blom:

-Ofte går de alene i hverdagen, så det betyder også noget for trivslen, at de lærer deres kolleger at kende og opbygger gode sociale relationer til hinanden. Jo bedre, de trives, jo større chance er der for, at de bliver her i mange år, siger servicelederen.

Bozica, Sawsan og Josip


okt, 2019

Tags: